Connect with us

ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Σε μουσείο μετατρέπεται κτήριο στον σταθμό «Σιντριβάνι» του μετρό Θεσσαλονίκης για την οικοδομική ιστορία της πόλης

Στον επανασχεδιασμό και τη μετατροπή του κτηρίου, εμβαδού άνω των 6.000 τ.μ., σε Μουσείο, στη διασταύρωση των τροχιογραμμών (Crossover), στο σταθμό «Σιντριβάνι» του Μητροπολιτικού Σιδηροδρόμου Θεσσαλονίκης, προχωρά το υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού. Όπως αναφέρει σημερινή ανακοίνωση του ΥΠΠΟΑ, το Μουσείο στο κτήριο του Crossover, το οποίο κατασκευάστηκε στο πλαίσιο των υποδομών του μετρό, έχει ως κύριο άξονα αφήγησης την πολεοδομική εξέλιξη της πόλης κατά μήκος της κεντρικής αρτηρίας της. Θα λειτουργεί αυτόνομα και, συγχρόνως, παράλληλα με το μουσείο, το οποίο διαμορφώνεται για να λειτουργήσει στο Μητροπολιτικό Πάρκο Παύλου Μελά, με αρχαιότητες από τις ανασκαφές του μετρό.

Σύμφωνα με την ίδια ανακοίνωση, το κτήριο στη διασταύρωση των τροχιογραμμών (Crossover) στον σταθμό «Σιντριβάνι», προορίζεται να λειτουργήσει ως σύγχρονος μουσειακός χώρος έκθεσης και αποθήκευσης για τις αποσπασμένες αρχαιότητες και για ένα μέρος από τα 300.000 κινητά ευρήματα των ανασκαφών του Μετρό. Η εγκριθείσα από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο προωθημένη αρχιτεκτονική προμελέτη, περιλαμβάνει όλες τις αναγκαίες τροποποιήσεις και προσθήκες για το κτήριο και τον περιβάλλοντα χώρο του.

Όπως δήλωσε η υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού, Λίνα Μενδώνη, «το κτήριο στον ‘Σταθμό Συντριβάνι’ αποτελεί το ένα από τα δύο μουσεία που πρόκειται να φιλοξενήσουν τις αρχαιότητες που προέρχονται από τις ανασκαφές του μετρό. Το μουσείο, στο Crossover, αναδεικνύει την πολεοδομική εξέλιξη στο παλίμψηστο της Θεσσαλονίκης, και συλλειτουργεί ως σύνολο με το μουσείο που προετοιμάζεται στο κτήριο του στρατωνισμού, στο Μητροπολιτικό Πάρκο Παύλου Μελά. Το κτήριο στον σταθμό “Σιντριβάνι” αποτελεί τον ιδανικό χώρο για την ανάδειξη των αποσπασμένων αρχαιοτήτων από το σύνολο των ανασκαφών. Πρόκειται για πολύτιμο υλικό – τεκμήριο της ιστορίας της Θεσσαλονίκης – καθώς προσφέρει τη δυνατότητα προσέγγισής της μέσα από τις υποδομές της αρχαίας πόλης, τα δημόσια δίκτυα, την τεχνολογία των κατασκευών και την οικοδομική της ιστορία. Η έκθεση έχει ως στόχο να διευκολύνει την ανάγνωση των ευρημάτων, ώστε μέσω αυτών, του εποπτικού υλικού και των διαδραστικών μέσων, ο επισκέπτης να γνωρίσει τα νέα σημαντικά δεδομένα για την οικοδομική ιστορία 23 αιώνων της Θεσσαλονίκης. Παράλληλα, η πόλη αποκτά μέσα από την πρωτότυπη αυτή έκθεση, ένα μουσειακό χώρο εκπαίδευσης, επιστημονικής έρευνας και μελέτης, αλλά και πόλο έλξης Ελλήνων και ξένων επισκεπτών. Ευχαριστώ τις αρμόδιες υπηρεσίες του ΥΠΠΟΑ και τους αρχιτέκτονες μελετητές Πάνο Τζώνο και Ματούλα Σκαλτσά για την πρωτότυπη και πρωτοποριακή προσέγγισή τους».

Οι προς έκθεση αρχαιότητες – συνεχίζει το ΥΠΠΟΑ στην ανακοίνωσή του – επιλέγονται για να αφηγηθούν την ιστορία της πόλης και των ανασκαφών του μεγάλου έργου. Η κεντρική ιδέα της έκθεσης εστιάζει στην πολυκεντρική οργάνωση που στοιχειοθετεί την οικοδομική και τεχνολογική ιστορία της πόλης, και συγχρόνως αναβιώνει τη φυσιογνωμία της. Οι αρχαιότητες διαχωρίζονται στα ευρήματα των εκτός των τειχών περιοχών και σε αυτά εντός των τειχών της πόλης. Οι αρχαιότητες από ανασκαφές των εντός των τειχών σταθμών οργανώνονται στις ενότητες: Υποδομές της πόλης, Οικοδομώντας την πόλη στον χρόνο, Λουτρά, Βιοτεχνικές Δραστηριότητες στην πόλη. Εξέχουσα θέση μεταξύ αυτών, κατέχει το τμήμα του decumanus maximus, το οποίο προέρχεται από την ανασκαφή του σταθμού «Αγία Σοφία», και το οποίο δεν μπορεί να επανατοποθετηθεί μετά τις μεταβολές, το 2018, στο κέλυφος του σταθμού, καθώς και το ψηφιδωτό της λουτρικής εγκατάστασης, που αποκαλύφθηκε σε υποκείμενα – της φάσης επανατοποθέτησης – στρώματα στο σταθμό «Βενιζέλου». Οι αρχαιότητες από τις ανασκαφές των εκτός των τειχών σταθμών του μετρό, αποτελούν μια ενότητα, όπου παρουσιάζονται διαφορετικές ταφικές κατασκευές, εστιάζοντας το ενδιαφέρον στο κατασκευαστικό μέρος και όχι στο χρηστικό περιεχόμενο.

Σύμφωνα με τη κτηριολογική μελέτη, το μουσείο στον σταθμό «Συντριβάνι» αναπτύσσεται σε τέσσερα επίπεδα συνολικής επιφάνειας 6.370 τ.μ. Για την εξυπηρέτηση της μουσειακής χρήσης (υποδοχή, αναψυκτήριο), αλλά και για τη σύνδεση του κτηρίου με την πόλη, δημιουργούνται υπέργειοι χώροι. To τμήμα της εισόδου λειτουργεί ως τοπόσημο, καθώς βρίσκεται σε κεντρικό σημείο επί της Εγνατίας οδού και σε άμεση γειτνίαση με το Πανεπιστήμιο και τη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης. Στις τρεις υπόγειες στάθμες του κτίσματος φιλοξενούνται οι εκθεσιακοί χώροι, οι αποθήκες των αρχαιολογικών ευρημάτων, οι λοιποί λειτουργικοί χώροι και τα μηχανοστάσια.

Τα επίπεδα -1 και -2 λειτουργούν κυρίως ως εκθεσιακοί χώροι για τις αρχαιότητες που αποσπάστηκαν από τις ανασκαφές, για περιοδικές εκθέσεις, εκπαιδευτικά προγράμματα και προβολές. Στο επίπεδο -3 εγκαθίστανται μουσειακές αποθήκες για τα κινητά ευρήματα των ανασκαφών, τμήμα των οποίων θα είναι προσβάσιμο στο κοινό. Στο ίδιο επίπεδο προβλέπεται και η εγκατάσταση όλων των απαραίτητων συνοδευτικών λειτουργιών.

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Αλκίνοος Ιωαννίδης: Τραγούδησε τον «Προσκυνητή» στο πανεπιστήμιο Columbia της Νέας Υόρκης

Τον «Προσκυνητή» ερμήνευσε ο Αλκίνοος Ιωαννίδης στο διάσημο πανεπιστήμιο Columbia στη Νέα Υόρκη. Ο Έλληνας τραγουδοποιός ανέβασε βίντεο στο TikTok.

Ο Αλκίνοος Ιωαννίδης, εμφανίστηκε με την κιθάρα του σε μία αίθουσα του πανεπιστημίου Columbia της Νέας Υόρκης, όπου τραγούδησε μία πιο τις διαχρονικές επιτυχίες του, τον «Προσκυνητή».

Ο Αλκίνοος Ιωαννίδης ανέβασε το συγκεκριμένο βίντεο στο προφίλ του στο TikTok.

Ο σπουδαίος καλλιτέχνης ταξίδεψε στη Νέα Υόρκη για μία σόλο συναυλία που θα δώσει στις 22 Απριλίου, στο Columbia, ένα από τα κορυφαία πανεπιστήμια του κόσμου.

NEWSIT

Ο Αλκίνοος Ιωαννίδης στο Columbia – Τραγούδησε τον «Προσκυνητή» στο κορυφαίο πανεπιστήμιο

Continue Reading

ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

«Eden in Ancient Olympia»: Η Τζόυς ΝτιΝτονάτο στέλνει ηχηρό μήνυμα για την προστασία του πλανήτη

Η παγκοσμίου φήμης τραγουδίστρια της όπερας Τζόυς ΝτιΝτονάτο βρέθηκε στον αρχαιολογικό χώρο της Αρχαίας Ολυμπίας πριν από λίγες ημέρες για να κινηματογραφήσει το «Eden», ένα ρηξικέλευθο πρότζεκτ που αποσκοπεί στην αφύπνιση του κοινού σχετικά με την κλιματική κρίση. Τα γυρίσματα πραγματοποιήθηκαν στις 6, 7 και 8 Απριλίου, και η ταινία είναι προγραμματισμένη να κυκλοφορήσει παγκοσμίως τον Ιούλιο, παράλληλα με τους Ολυμπιακούς Αγώνες στο Παρίσι.

 

Το «Eden» είναι κάτι περισσότερο από μια απλή συναυλία. Είναι μια υπερβατική εμπειρία που μιλάει για την επείγουσα ανάγκη προστασίας της φύσης. Έχει συγκινήσει και ενεργοποιήσει το κοινό στις μεγαλύτερες αίθουσες συναυλιών του κόσμου, συνδυάζοντας τη διαχρονική ομορφιά της μπαρόκ και της κλασικής μουσικής με ένα στοχευμένο κάλεσμα για δράση για την προστασία των πολύτιμων οικοσυστημάτων του πλανήτη μας.

 

Η διοργάνωση αυτού του σημαντικού γεγονότος, λίγες ημέρες πριν από την Τελετή Αφής της Ολυμπιακής Φλόγας στην Αρχαία Ολυμπία, έχει βαθιά σημασία. Αυτός ο εμβληματικός τόπος, ως γενέτειρα των Ολυμπιακών Αγώνων, ενσαρκώνει τις διαχρονικές αξίες της φιλίας, της αριστείας και του σεβασμού. Σε αυτή την ιστορική τοποθεσία, η διεθνούς φήμης μεσόφωνος και η ομάδα της ενώνουν τις δυνάμεις τους με το World Human Forum για να τιμήσουν το πνεύμα του Ολυμπισμού, υπογραμμίζοντας παράλληλα τη σημασία της διατήρησης της ζωής στον πλανήτη μας για τις επόμενες γενιές.

 

«Οι καιροί αυτοί ζητούν επειγόντως από την ανθρωπότητα να αναδείξει την καλύτερή της πλευρά για να ξεπεράσει τις τεράστιες προκλήσεις που αντιμετωπίζουμε. Η Αρχαία Ολυμπία, μαζί με αυτή τη διαχρονική και γεμάτη έμπνευση μουσική, φωτίζουν τον δρόμο που χρειάζεται να ακολουθήσουμε για να προχωρήσουμε μπροστά, μαζί. Εδώ, σε αυτόν τον ιερό τόπο, το “Eden” μας καλεί να ενωθούμε με ελπίδα, να υψώσουμε τις φωνές μας σε ένα κοινό σκοπό και να συνδεθούμε βαθύτερα, και με πολύ μεγαλύτερη φροντίδα, με τον κόσμο γύρω μας» σημειώνει η Τζόυς ΝτιΝτονάτο.

 

Την ΝτιΝτονάτο πλαισιώνει η συναρπαστική ορχήστρα Il Pomo d’Oro, με μουσικούς από όλο τον κόσμο, που διευθύνει ο Μαξίμ Εμελιάνιτσεφ, μεταφέροντας ένα μήνυμα ελπίδας αλλά και ευθύνης. Στην παραγωγή της Αρχαίας Ολυμπίας, που σκηνοθέτησε ο καταξιωμένος Ολιβιέ Σιμοννέ, η σπουδαία λυρική ερμηνεύτρια έχει προσκαλέσει τρία παιδικά χορωδιακά σχήματα: την Παιδική Χορωδία της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, το σύνολο Chœur ECLATS από τη Γαλλία και τη διαπολιτισμική χορωδία νέων El Sistema Greece. Σε μια ιστορική στιγμή, ενώνονται για να τραγουδήσουν από κοινού τον Ολυμπιακό Ύμνο σε τρεις γλώσσες, στα ελληνικά, τα γαλλικά και τα αγγλικά. Αυτή η συμβολική προσέγγιση ενσαρκώνει το πνεύμα της ενότητας και της συνεργασίας που βρίσκεται στην καρδιά των Ολυμπιακών αξιών.

 

Η ταινία «Eden in Ancient Olympia» είναι μια πρωτοβουλία του World Human Forum, σε παραγωγή του World Human Forum, του ZDF/ARTE, του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών και της UNITEL.

 

Η Τζόυς ΝτιΝτονάτο επιστρέφει αύριο (16/4) στην Αρχαία Ολυμπία για να ερμηνεύσει τον Ολυμπιακό Ύμνο στην Τελετή Αφής της Ολυμπιακής Φλόγας για το Παρίσι 2024.

ΦΩΤΟ credit WHF Stephan TalneauTalneau

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Continue Reading

ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου αποχαιρετά τον Γιάννη Φέρτη

Ο Γιάννης Φέρτης, ηθοποιός με ισχυρή παρουσία στο θέατρο, άφησε το αποτύπωμά του και στον ελληνικό κινηματογράφο. Ήταν μία σταθερή αξία του. Υπήρξε ζεν πρεμιέ της οθόνης με έναν δικό του τρόπο, ο οποίος τον απομάκρυνε από τις κορώνες του ανάλαφρου θεάματος ή τις υπερβολές του μελό. Το πηγαίο ταλέντο του ήταν η δημιουργία λιτών χαρακτήρων. Εμφανίστηκε σε ταινίες που του εξασφάλιζαν τους οικονομικούς πόρους για να στηρίξει τα σχέδιά του στο θέατρο. Συνδέθηκε, όμως, και με έργα ανήσυχων δημιουργών κατά την περίοδο μετάβασης του κινηματογράφου μας από τον κλασικό προς το νέο. Ερμήνευσε τον Ορέστη στην «Ηλέκτρα» του Μιχάλη Κακογιάννη. Στάθηκε με απλότητα κι άνεση δίπλα στη Μπέτυ Αρβανίτη και τον Πέτρο Φυσούν στην ταινία «Ζεστός μήνας Αύγουστος», ένα φιλόδοξο εγχείρημα ελληνικού νουάρ από τον Σωκράτη Καψάσκη. Η ίδια ερμηνευτική σιγουριά τον διέκρινε στο αντιηρωικό και παραγνωρισμένο «Μπλόκο» του Άδωνι Κύρου, αλλά και στο αντιστασιακό δράμα «Με τη λάμψη στα μάτια» του Πάνου Γλυκοφρύδη. Κατά τη δεκαετία του ’80 έπαιξε στο «Ευτυχισμένο πρόσωπο της Λεωνόρας» του Ντίνου Μαυροειδή και στην «Υπόγεια διαδρομή» του Απόστολου Δοξιάδη. Ο τελευταίος ρόλος του στον ελληνικό κινηματογράφο ήταν, το 2008, στη διασκευή του έργου του Κωνσταντίνου Θεοτόκη «Σκλάβοι στα δεσμά τους» από τον Τώνη Λυκουρέση.

Το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου αποχαιρετά έναν σπουδαίο καλλιτέχνη εκφράζοντας τα βαθιά συλλυπητήριά του στην οικογένειά του, στους φίλους του και σε όλους όσοι τον αγάπησαν.

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Continue Reading

ΤΑ ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΤΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ