Connect with us

ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Μυθιστόρημα του 1917 από Γάλλο που υπηρέτησε στη Θεσσαλονίκη διαβάζεται και στα ελληνικά

Ο Ισμαήλ, ένας 16χρονος ορφανός λουστράκος, που μεγάλωσε τον περασμένο αιώνα στη Θεσσαλονίκη, «πρωταγωνίστησε» στις σελίδες ενός μυθιστορήματος που κυκλοφόρησε στη Γαλλία το 1917, γραμμένο από τον Jean Frappa, ο οποίος είχε βρεθεί στην πόλη μας, καθώς υπηρέτησε στο μακεδονικό μέτωπο των δυνάμεων της Αντάντ κατά τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο.

Σήμερα, ο Ισμαήλ …διαβάζεται και στα ελληνικά, καθώς εκατό χρόνια μετά, ένας Θεσσαλονικιός αποφάσισε να μεταφράσει το βιβλίο με τίτλο «Στη Σαλονίκη, κάτω απ’ το βλέμμα των θεών», η ελληνική έκδοση του οποίου κυκλοφόρησε πριν από μόλις πέντε μέρες και παρουσιάζεται την ερχόμενη Παρασκευή στη Διεθνή Έκθεση Βιβλίου Θεσσαλονίκης.

Γνώριμες εικόνες του κέντρου της πόλης, του Γεντί Κουλέ, του Λευκού Πύργου, του λιμανιού, ξεπηδούν μέσα από τις σελίδες του βιβλίου, όπως τις έζησε ο συγγραφέας του κατά την παραμονή του στην πόλη για περίπου έναν χρόνο. «Είναι πολύ διεισδυτικός στις περιγραφές του και αναφέρεται και σε ένα κομμάτι της πόλης που εξαφανίστηκε, καθώς μιλά για τη Θεσσαλονίκη έναν χρόνο πριν από τη μεγάλη πυρκαγιά του 1917 και για σκηνές που εκτυλίσσονται από το λιμάνι μέχρι τον Άγιο Δημήτριο και προς το λευκό Πύργο, μία περιοχή που κάηκε και χάθηκε», εξηγεί ο Σάκος Οικονομόπουλος, ο οποίος υπογράφει τη μετάφραση, τις σημειώσεις και το επίμετρο του νέου βιβλίου.

Ο ίδιος γεννήθηκε και μεγάλωσε στο κέντρο της πόλης και συγκεκριμένα στην οδό Ικτίνου όπου έμεινε ως τα 18 του χρόνια. Η πολυετής παραμονή του στη Γαλλία στη συνέχεια, ήταν η και η αφορμή να πέσει στα χέρια του το βιβλίο του Jean Frappa. «Το βιβλίο αυτό το αγόρασα κάποια στιγμή πριν από αρκετά χρόνια, από το Παρίσι, από τους παλαιοβιβλιοπώλες του Σηκουάνα. Το είχα στο εξοχικό μου στην Πάτμο και πέρυσι το καλοκαίρι ψάχνοντας να πάρω κάτι να διαβάσω στην παραλία, το είδα και το επέλεξα», θυμάται ο κ. Οικονομόπουλος.

Το βιβλίο, όπως αναφέρει, έχει από την αρχή του παραπομπές σε γνώριμα μέρη της πόλης, τα οποία του δημιούργησαν μία κάποια νοσταλγία, διότι λείπει από τη Θεσσαλονίκη εδώ και 50 και πλέον χρόνια. Έτσι πήρε την απόφαση να το μεταφράσει.

Στο μυθιστόρημά του ο Frappa μιλάει για τον απλό κόσμο της πρόσφατα απελευθερωμένης πόλης, για τους μικροαπατεώνες, τους μεροκαματιάρηδες, για τις πόρνες και τους λούστρους. Μιλά για όσους δεν ενδιαφέρονται για τις μεγάλες ιδεολογικές διαμάχες αλλά μόνο για τον εαυτό τους και διαλέγουν …στρατόπεδο ανάλογα με το συμφέρον τους. Έτσι και ο Ισμαήλ, που δεν γνωρίζει τις ρίζες του και ψάχνει να μάθει τόσο την καταγωγή του, όσο και την πραγματική του θρησκεία, δεδομένου ότι την εποχή εκείνη υπήρχαν τρία στοιχεία στην πόλη: Το μουσουλμανικό, το εβραϊκό και το χριστιανικό.

«Η ιστορία στην πραγματικότητα, είναι ένα πρόσχημα για τον συγγραφέα. Ο ίδιος θέλει μέσα από το βιβλίο να μεταφέρει τα βιώματά του από την παραμονή του στη Θεσσαλονίκη και μάλιστα με πολύ σκωπτική διάθεση», σημειώνει ο κ. Οικονομόπουλος.

Σημαντικό είναι μάλιστα το γεγονός ότι την εποχή εκείνη του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου, στην Θεσσαλονίκη υπήρχε στρατός χιλιάδων ατόμων, που είχαν τυπώσει πολλές καρτ ποστάλ με φωτογραφίες της πόλης και περιγραφές αυτής. «Αυτό είναι κάτι σπάνιο, το να υπάρχει ένα μυθιστόρημα που εκτυλίσσεται σε μία πόλη 100 χρόνια πριν και να υπάρχουν και οι φωτογραφίες που να παραπέμπουν στις αναφορές του. Για το λόγο αυτό, στο βιβλίο βάλαμε και αρκετές φωτογραφίες που σχετίζονται με τις συγκεκριμένες αναφορές», λέει ο κ. Οικονομόπουλος.

Το βιβλίο «Στη Θεσσαλονίκη, υπό το βλέμμα των θεών» κυκλοφορεί από τις Εκδόσεις της Εστίας και η παρουσίασή του θα γίνει στο πλαίσιο της Διεθνούς Έκθεσης Βιβλίου Θεσσαλονίκης την Παρασκευή 5 Μαΐου στις 13:00, στο Περίπτερο 15, στην αίθουσα «Πεντζίκης».

Βαρβάρα Καζαντζίδου

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Αλκίνοος Ιωαννίδης: Τραγούδησε τον «Προσκυνητή» στο πανεπιστήμιο Columbia της Νέας Υόρκης

Τον «Προσκυνητή» ερμήνευσε ο Αλκίνοος Ιωαννίδης στο διάσημο πανεπιστήμιο Columbia στη Νέα Υόρκη. Ο Έλληνας τραγουδοποιός ανέβασε βίντεο στο TikTok.

Ο Αλκίνοος Ιωαννίδης, εμφανίστηκε με την κιθάρα του σε μία αίθουσα του πανεπιστημίου Columbia της Νέας Υόρκης, όπου τραγούδησε μία πιο τις διαχρονικές επιτυχίες του, τον «Προσκυνητή».

Ο Αλκίνοος Ιωαννίδης ανέβασε το συγκεκριμένο βίντεο στο προφίλ του στο TikTok.

Ο σπουδαίος καλλιτέχνης ταξίδεψε στη Νέα Υόρκη για μία σόλο συναυλία που θα δώσει στις 22 Απριλίου, στο Columbia, ένα από τα κορυφαία πανεπιστήμια του κόσμου.

NEWSIT

Ο Αλκίνοος Ιωαννίδης στο Columbia – Τραγούδησε τον «Προσκυνητή» στο κορυφαίο πανεπιστήμιο

Continue Reading

ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

«Eden in Ancient Olympia»: Η Τζόυς ΝτιΝτονάτο στέλνει ηχηρό μήνυμα για την προστασία του πλανήτη

Η παγκοσμίου φήμης τραγουδίστρια της όπερας Τζόυς ΝτιΝτονάτο βρέθηκε στον αρχαιολογικό χώρο της Αρχαίας Ολυμπίας πριν από λίγες ημέρες για να κινηματογραφήσει το «Eden», ένα ρηξικέλευθο πρότζεκτ που αποσκοπεί στην αφύπνιση του κοινού σχετικά με την κλιματική κρίση. Τα γυρίσματα πραγματοποιήθηκαν στις 6, 7 και 8 Απριλίου, και η ταινία είναι προγραμματισμένη να κυκλοφορήσει παγκοσμίως τον Ιούλιο, παράλληλα με τους Ολυμπιακούς Αγώνες στο Παρίσι.

 

Το «Eden» είναι κάτι περισσότερο από μια απλή συναυλία. Είναι μια υπερβατική εμπειρία που μιλάει για την επείγουσα ανάγκη προστασίας της φύσης. Έχει συγκινήσει και ενεργοποιήσει το κοινό στις μεγαλύτερες αίθουσες συναυλιών του κόσμου, συνδυάζοντας τη διαχρονική ομορφιά της μπαρόκ και της κλασικής μουσικής με ένα στοχευμένο κάλεσμα για δράση για την προστασία των πολύτιμων οικοσυστημάτων του πλανήτη μας.

 

Η διοργάνωση αυτού του σημαντικού γεγονότος, λίγες ημέρες πριν από την Τελετή Αφής της Ολυμπιακής Φλόγας στην Αρχαία Ολυμπία, έχει βαθιά σημασία. Αυτός ο εμβληματικός τόπος, ως γενέτειρα των Ολυμπιακών Αγώνων, ενσαρκώνει τις διαχρονικές αξίες της φιλίας, της αριστείας και του σεβασμού. Σε αυτή την ιστορική τοποθεσία, η διεθνούς φήμης μεσόφωνος και η ομάδα της ενώνουν τις δυνάμεις τους με το World Human Forum για να τιμήσουν το πνεύμα του Ολυμπισμού, υπογραμμίζοντας παράλληλα τη σημασία της διατήρησης της ζωής στον πλανήτη μας για τις επόμενες γενιές.

 

«Οι καιροί αυτοί ζητούν επειγόντως από την ανθρωπότητα να αναδείξει την καλύτερή της πλευρά για να ξεπεράσει τις τεράστιες προκλήσεις που αντιμετωπίζουμε. Η Αρχαία Ολυμπία, μαζί με αυτή τη διαχρονική και γεμάτη έμπνευση μουσική, φωτίζουν τον δρόμο που χρειάζεται να ακολουθήσουμε για να προχωρήσουμε μπροστά, μαζί. Εδώ, σε αυτόν τον ιερό τόπο, το “Eden” μας καλεί να ενωθούμε με ελπίδα, να υψώσουμε τις φωνές μας σε ένα κοινό σκοπό και να συνδεθούμε βαθύτερα, και με πολύ μεγαλύτερη φροντίδα, με τον κόσμο γύρω μας» σημειώνει η Τζόυς ΝτιΝτονάτο.

 

Την ΝτιΝτονάτο πλαισιώνει η συναρπαστική ορχήστρα Il Pomo d’Oro, με μουσικούς από όλο τον κόσμο, που διευθύνει ο Μαξίμ Εμελιάνιτσεφ, μεταφέροντας ένα μήνυμα ελπίδας αλλά και ευθύνης. Στην παραγωγή της Αρχαίας Ολυμπίας, που σκηνοθέτησε ο καταξιωμένος Ολιβιέ Σιμοννέ, η σπουδαία λυρική ερμηνεύτρια έχει προσκαλέσει τρία παιδικά χορωδιακά σχήματα: την Παιδική Χορωδία της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, το σύνολο Chœur ECLATS από τη Γαλλία και τη διαπολιτισμική χορωδία νέων El Sistema Greece. Σε μια ιστορική στιγμή, ενώνονται για να τραγουδήσουν από κοινού τον Ολυμπιακό Ύμνο σε τρεις γλώσσες, στα ελληνικά, τα γαλλικά και τα αγγλικά. Αυτή η συμβολική προσέγγιση ενσαρκώνει το πνεύμα της ενότητας και της συνεργασίας που βρίσκεται στην καρδιά των Ολυμπιακών αξιών.

 

Η ταινία «Eden in Ancient Olympia» είναι μια πρωτοβουλία του World Human Forum, σε παραγωγή του World Human Forum, του ZDF/ARTE, του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών και της UNITEL.

 

Η Τζόυς ΝτιΝτονάτο επιστρέφει αύριο (16/4) στην Αρχαία Ολυμπία για να ερμηνεύσει τον Ολυμπιακό Ύμνο στην Τελετή Αφής της Ολυμπιακής Φλόγας για το Παρίσι 2024.

ΦΩΤΟ credit WHF Stephan TalneauTalneau

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Continue Reading

ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου αποχαιρετά τον Γιάννη Φέρτη

Ο Γιάννης Φέρτης, ηθοποιός με ισχυρή παρουσία στο θέατρο, άφησε το αποτύπωμά του και στον ελληνικό κινηματογράφο. Ήταν μία σταθερή αξία του. Υπήρξε ζεν πρεμιέ της οθόνης με έναν δικό του τρόπο, ο οποίος τον απομάκρυνε από τις κορώνες του ανάλαφρου θεάματος ή τις υπερβολές του μελό. Το πηγαίο ταλέντο του ήταν η δημιουργία λιτών χαρακτήρων. Εμφανίστηκε σε ταινίες που του εξασφάλιζαν τους οικονομικούς πόρους για να στηρίξει τα σχέδιά του στο θέατρο. Συνδέθηκε, όμως, και με έργα ανήσυχων δημιουργών κατά την περίοδο μετάβασης του κινηματογράφου μας από τον κλασικό προς το νέο. Ερμήνευσε τον Ορέστη στην «Ηλέκτρα» του Μιχάλη Κακογιάννη. Στάθηκε με απλότητα κι άνεση δίπλα στη Μπέτυ Αρβανίτη και τον Πέτρο Φυσούν στην ταινία «Ζεστός μήνας Αύγουστος», ένα φιλόδοξο εγχείρημα ελληνικού νουάρ από τον Σωκράτη Καψάσκη. Η ίδια ερμηνευτική σιγουριά τον διέκρινε στο αντιηρωικό και παραγνωρισμένο «Μπλόκο» του Άδωνι Κύρου, αλλά και στο αντιστασιακό δράμα «Με τη λάμψη στα μάτια» του Πάνου Γλυκοφρύδη. Κατά τη δεκαετία του ’80 έπαιξε στο «Ευτυχισμένο πρόσωπο της Λεωνόρας» του Ντίνου Μαυροειδή και στην «Υπόγεια διαδρομή» του Απόστολου Δοξιάδη. Ο τελευταίος ρόλος του στον ελληνικό κινηματογράφο ήταν, το 2008, στη διασκευή του έργου του Κωνσταντίνου Θεοτόκη «Σκλάβοι στα δεσμά τους» από τον Τώνη Λυκουρέση.

Το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου αποχαιρετά έναν σπουδαίο καλλιτέχνη εκφράζοντας τα βαθιά συλλυπητήριά του στην οικογένειά του, στους φίλους του και σε όλους όσοι τον αγάπησαν.

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Continue Reading

ΤΑ ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΤΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ