Connect with us

ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

«Είναι οι πρώτες γενιές μεταναστών Ελλήνων που έχτισαν την Αλεξάνδρεια», λέει στο ΑΠΕ- ΜΠΕ ο Δρ Κ. Σαββόπουλος για τους ‘ενοίκους’ της Νεκρόπολης Σάτμπυ

Η Νεκρόπολη του Σάτμπυ (τέλη 4ου -3ος αι. π.Χ.) στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου, ο αρχαιότερος σωζόμενος αρχαιολογικός χώρος της πόλης, «ξαναζωντανεύει» μετά από δεκαετίες χάρη στο πολυδιάστατο αρχαιολογικό πρόγραμμα Alexandrian Necropolis Project (2020-2023), που πραγματοποιήθηκε από την Αρχαιολογική Εταιρεία της Αλεξάνδρειας. Η ελληνιστική Νεκρόπολη του Σάτμπυ, μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του προγράμματος, εγκαινιάζεται τη Δευτέρα 8 Μαΐου 2023, αποτελώντας εφεξής έναν νέο επισκέψιμο αρχαιολογικό χώρο της πόλης που υπήρξε κορυφαία μητρόπολη του ελληνιστικού κόσμου, διεθνές κέντρο των γραμμάτων και των επιστημών, ξακουστή για τη μεγαλοπρέπεια των κτηρίων της, όπως ο Φάρος και τα Βασιλικά Τετράγωνα.
«Πρόκειται για τον αρχαιότερο χώρο στην Αλεξάνδρεια, βάσει των δεδομένων των κτερισμάτων, των νομισμάτων και της αρχιτεκτονικής. Χρονικά βρισκόμαστε στις πρώτες γενιές μεταναστών Ελλήνων στην Αλεξάνδρεια, είναι οι άνθρωποι που χτίζουν την πόλη. Δεν φέρουν καν τον όρο ‘πολίτης Αλεξάνδρειας’, είναι πραγματικά μετανάστες και φαίνεται στα τοπωνύμιά τους, μπορεί για λόγους συναισθηματικούς», δηλώνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Δρ Κυριάκος Σαββόπουλος, ερευνητής στο Κέντρο Μελέτης Αρχαίων Εγγράφων του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης, που συνδιευθύνει τις ανασκαφές μαζί με τη δρα Μόνα Χαγκάγκ, καθηγήτρια του Πανεπιστημίου της Αλεξάνδρειας και πρόεδρο της Αρχαιολογικής Εταιρείας Αλεξάνδρειας, και τον καθηγητή Χουσεΐν Αμπντ Ελ Αζίζ.
Και διευκρινίζει: «Η Νεκρόπολη του Σάτμπυ χρονολογείται στις απαρχές της αρχαίας Αλεξάνδρειας, γι’ αυτό και βρίσκεται τόσο κοντά στα τείχη της πόλης. Πρόκειται για ένα εντυπωσιακό σύμπλεγμα ταφικών μνημείων Ελλήνων Αλεξανδρινών με καταγωγή από τη Μακεδονία -επίσης από τη Θεσσαλία, την Κρήτη, την Κυρηναϊκή και τη Μικρά Ασία-, που θυμίζει Μακεδονία αλλά έχοντας πάρει μεγάλη απόσταση ως προς τη λειτουργία. Δηλαδή, υπάρχουν στιλιστικές ομοιότητες με μακεδονικούς τάφους, πλέον όμως, μιλάμε για τον Ελληνισμό της Αιγύπτου. Και αυτό είναι διακριτό από τόσο νωρίς».
Του ζητήσαμε να μας εξηγήσει περαιτέρω. «Βρισκόμαστε στην εποχή που δημιουργούνται τα ελληνιστικά βασίλεια. Παντού κυκλοφορούν Έλληνες, υπάρχει συστηματική ανταλλαγή, ιδεών, πληθυσμού, στυλ, εμπορίου, οπλιτών, ό,τι μπορείτε να φανταστείτε! Είναι μια πολύ έντονη περίοδος. Όμως, η μεγάλη διαφορά είναι αλλού. Στη Νεκρόπολη έχουμε αυλές ανοιχτές. Δεν είναι οι κλειστοί τάφοι της Μακεδονίας που συνήθως αφορούν ένα άτομο ή μια ομάδα ανθρώπων. Το Σάτμπυ είναι ένας πολυσυλλεκτικός χώρος, που ουσιαστικά μιμείται την αρχιτεκτονική και τη δομή ενός σπιτιού: Έχει “ ανδρώνα”, δηλαδή δωμάτιο με ταφικές κλίνες τύπου συμποσίου που ήταν μόνο για άνδρες, “ θάλαμο κυριών” («γυναικείον») όπως το δωμάτιο με τους σκελετούς τεσσάρων γυναικών -το σκευοφυλάκιο που βρέθηκε από κάτω είχε κι αυτό οστά μόνο από γυναίκες. Θυμίζει κατά κάποιον τρόπο, δηλαδή, την κοινωνική ζωή ενός ελληνιστικού σπιτιού. Επίσης, υπάρχουν τοιχογραφίες με ψευδοπαράθυρα, κάποια μάλιστα μισοανοιγμένα, δίνοντας την εντύπωση του ουρανού στο βάθος! Δηλαδή υπονοείται ότι δεν πρόκειται για ένα “ κλειστό” ταφικό μνημείο, αλλά για έναν προσβάσιμο “ οίκο”, που έχει “ ζωή”. Και όλα αυτά συμβαίνουν σε χώρους όπου είχαν πρόσβαση οι ζωντανοί. Ο χώρος για τους νεκρούς ήταν ένα μικρό κελί, μια κόγχη, η οποία δεν φέρει καμία διακόσμηση στο εσωτερικό. Δηλαδή, ο τάφος στην Αλεξάνδρεια είναι κτήμα και των ζωντανών. Είναι μια καινούργια πόλη, όπου δημιουργούνται νέες ιεραρχίες, νέες κοινωνίες, νέες συνθήκες. Οι Αλεξανδρινοί επιδεικνύουν με αυτό τον τρόπο το νέο κοινωνικό τους στάτους, χτίζουν πάνω σε αυτό, χρησιμοποιώντας και τους τάφους», επισημαίνει ο αρχαιολόγος.
Το νεκροταφείο εντοπίστηκε στις αρχές του 20ού αιώνα κατά τις συστηματικές ανασκαφές του Εβαρίστο Μπρέτσια, διευθυντή του Ελληνορωμαϊκού Μουσείου της Αλεξάνδρειας, αλλά η ανασκαφή δεν ολοκληρώθηκε. Έπειτα από εγκατάλειψη πολλών δεκαετιών, η αποστολή της Αρχαιολογικής Εταιρείας της Αλεξάνδρειας συνέχισε την ανασκαφή του Ιταλού αρχαιολόγου, στο πλαίσιο των εργασιών του Alexandrian Necropolis Project. «Ο Μπρέτσια υπήρξε κορυφαία μορφή της αιγυπτιακής αρχαιολογίας. Όταν όμως, έκανε την ανασκαφή στη Νεκρόπολη του Σάτμπυ, περίπου το 1904, ήταν πάρα πολύ νέος, μόλις 26 ετών. Κατάφερε να κάνει κάτι που να φαίνεται ωραίο, να διατηρήσει τον αρχαιολογικό χώρο που είναι ο αρχαιότερος στην Αλεξάνδρεια -είμαστε μάλλον στην παλαιότερη συστηματική ανασκαφή στην πόλη-, όμως δεν ολοκλήρωσε ποτέ την ανασκαφή, που έμεινε ένα ανοιχτό σκάμμα. Κανείς ως τώρα δεν είχε επαναλάβει την έρευνα στον χώρο, ο οποίος με τα χρόνια ξαναθάφτηκε από τις βροχές και το χώμα. Όταν ήρθαμε με τις αντλίες αφαιρέσαμε 5 μ. στρώμα, το μισό ήταν λάσπη. Και όταν φτάσαμε στο φυσικό πάτωμα, ξαφνικά εμφανίστηκαν κτερίσματα στη θέση τους από την εποχή των τελετών και όλη η πρόσοψη του τάφου με τα ψευδοπαράθυρα και τις “ πόρτες”. Δεν περιμέναμε ότι θα βγάζαμε τέτοια ευρήματα. Ήμασταν πολύ τυχεροί!», τονίζει ο ίδιος στο ΑΠΕ-ΜΠΕ.
Η Νεκρόπολη του Σάτμπυ, που το πρόγραμμα έσωσε κυριολεκτικά από την καταστροφή και τη λήθη (τα περισσότερα τουριστικά γραφεία δεν οργάνωναν επισκέψεις στον χώρο), αποτελείται από ένα μνημειακό υπόγειο πολυθάλαμο συγκρότημα γνωστό ως Υπόγειο Α, δύο μικρότερα αντίστοιχα συγκροτήματα (Υπόγεια Β και Γ) και μια έκταση καλυμμένη με υπέργεια μνημεία με τη μορφή βαθμιθωτών πύργων (κάποτε βάσεις επιτύμβιων στηλών ή βωμών πάνω από λακκοειδείς τάφους). «Είναι ένα μνημείο που ανήκει στην πρώτη κοινωνία Ελλήνων όπως διαμορφώνεται σταδιακά στην Αλεξάνδρεια -ένα κοινωνικό στρώμα που εκπροσωπεί πολύ παραπάνω από μια ομάδα συγκεκριμένης καταγωγής. Από τα κτερίσματα δεν φαίνεται να είναι ένα ιδιαίτερα πλούσιο στρώμα, να κατέχει δηλαδή προσωπική περιουσία, του τύπου ‘είμαι γαιοκτήμονας στο Φαγιούμ’ ή κάτι τέτοιο. Το ταφικό κτήριο που έχει 5 θαλάμους με ανάγλυφη διακόσμηση δείχνει ότι αυτό ήταν ένα πρότζεκτ. Δεν έγινε τυχαία. Όλοι αυτοί οι άνθρωποι πρέπει να ανήκαν σε ένα σύστημα, το οποίο πήγαινε πέρα από την καταγωγή των πόλεων. Ακριβώς πίσω από το νεκροταφείο, βρίσκονται τα ελληνιστικά Βασιλικά Τετράγωνα. Εκεί, υπάρχουν πολλές δομές στις οποίες αυτοί οι άνθρωποι, όσο ζούσαν, θα μπορούσαν να προσφέρουν και να διαμένουν. Οπότε ακριβώς δίπλα, εκτός τειχών, τους έφτιαξαν και τους αντίστοιχους τάφους. Είναι πολύ προνομιακό το σημείο -το βλέπεις από το ‘μπαλκόνι’ των Βασιλικών Τετραγώνων, που λέει ο λόγος, τόσο κοντά είμαστε», εξηγεί στο ΑΠΕ-ΜΠΕ.
Θα μπορούσε -τον ρωτήσαμε – αυτοί οι άνθρωποι να είχαν σχέση με τους Πτολεμαίους; «Στο στρώμα επιφάνειας που έχουμε τις ατομικές ταφές, οι οποίες είναι οι πιο παλιές και κάπως διάσπαρτες, βρήκαμε νομίσματα από την εποχή της σατραπείας του Πτολεμαίου, που ξεκινά το 323 π.Χ., αμέσως μετά τον θάνατο του Μεγάλου Αλεξάνδρου. Πιο κάτω, στον υπόγειο χώρο, που είναι πιο οργανωμένος, εντοπίστηκαν νομίσματα με τον Πτολεμαίο Α’ -υπάρχει δηλαδή βασιλιάς και συλλογική δομή. Θα μπορούσαμε να εικάσουμε με τη βοήθεια της φαντασίας ότι μια από τις νεκρές γυναίκες θα μπορούσε να ήταν μια “ κυρία” της βασιλικής αυλής ή ο έφιππος στρατιωτικός -όπως απεικονίζεται ένας από τους νεκρούς σε τοιχογραφία- να ανήκει στη βασιλική φρουρά (με την ευρύτερη έννοια). Ταυτίσεις φυσικά καθαρά θεωρητικές, δεν θα μπορούσαμε να απονείμουμε εμείς τίτλους και αξιώματα, χωρίς να έχουμε επαρκή τεκμήρια. Πάντως, χρονικά είμαστε τόσο νωρίς, που τα πάντα είναι ακόμα εν εξελίξει. Και με τις νέες ανακαλύψεις που έχουμε κάνει είμαστε υποχρεωμένοι να πάμε πίσω 10-15 χρόνια από ό,τι αρχικά χρονολογούνταν το μνημείο. Κινούμαστε, δηλαδή, την εποχή που ο Πτολεμαίος είπε ερχόμαστε εδώ, τέλος! Και θα μείνουμε εδώ, ό,τι είναι να γίνει ας γίνει. Κάπως έτσι εικάζουμε ότι έγιναν τα πράγματα», μας απαντά.
Οι ανασκαφές έδωσαν μια ολοκληρωμένη εικόνα του Υπογείου Α, εντοπίζοντας μεταξύ άλλων την αρχαία νότια πρόσοψή του, σκελετούς και αντικείμενα σε καλή κατάσταση. Επίσης, άφθονα κινητά ευρήματα , όπως γλυπτά, νομίσματα, γυάλινα αντικείμενα και κεραμική, ιδιαίτερα υδρίες τύπου Hadra, χαρακτηριστικές της αλεξανδρινής νεκρόπολης. «Όταν φτάσαμε στο φυσικό πάτωμα του χώρου, ανακαλύψαμε κάτι που δεν είχαμε ξανασυναντήσει στην Αλεξάνδρεια, ότι δηλαδή έφτιαχναν σκευοφυλάκια κάτω από τους νεκρούς. Με αυτά τα ευρήματα πάμε, όπως σας είπα, πίσω περίπου 10-15 χρόνια. Επίσης, έχουμε βρει απεικονίσεις των νεκρών αυτών, όχι όλων. Κάποιοι κάνουν ψευδόπορτα μπροστά από την κόγχη κι άλλοι τη μορφή τους. Έχουμε πολλούς στρατιωτικούς, κάποιοι έφιπποι. Τους αρέσει να απεικονίζονται ‘σε δράση’ πάνω στο άλογο», λέει με έμφαση στο ΑΠΕ-ΜΠΕ.
Το Alexandrian Necropolis Project υλοποιήθηκε από την Αρχαιολογική Εταιρεία της Αλεξάνδρειας, τον ιστορικό αρχαιολογικό σύλλογο της πόλης που ιδρύθηκε το 1893 και ο οποίος, ειδικά τα πρώτα χρόνια λειτουργίας του, είχε στενή σχέση με σπουδαίους Έλληνες Αλεξανδρινούς, όπως ο Αμβρόσιος Ράλλης και ο Γεώργιος Γούσιος, πρώτος πρόεδρος και πρώτος Γενικός Γραμματέας της αντίστοιχα, ή τα μέλη της Σερ Τζον Αντωνιάδης, Εμμανουήλ Μπενάκης, Μιχαήλ Σαλβάγος, Ευστάθιος Γλυμενόπουλος και Μικές Συναδινός. «Είναι η πρώτη ανασκαφή που κάνει η Αρχαιολογική Εταιρεία Αλεξάνδρειας μετά από 85 χρόνια», επισημαίνει ο συνομιλητής του ΑΠΕ-ΜΠΕ για τη δραστήρια Εταιρεία, που επιστρέφει δυναμικά στην ανασκαφική έρευνα. Στο πρόγραμμα, που πραγματοποιήθηκε με την αποκλειστική χορηγία του Ιδρύματος Α.Γ. Λεβέντη, συμμετέχουν επίσης το Ινστιτούτο Κύπρου (Andreas Pittas Digital Lab) στον τομέα της ψηφιακής αποτύπωσης του χώρου και το Πανεπιστήμιο Αθηνών στον τομέα της έρευνας.

ΣΣ. Οι φωτογραφίες ανήκουν στην Αρχαιολογική Εταιρεία της Αλεξάνδρειας και δόθηκαν από τον συνομιλητή του ΑΠΕ-ΜΠΕ για δημοσίευση.
Ελένη Μάρκου

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Αλκίνοος Ιωαννίδης: Τραγούδησε τον «Προσκυνητή» στο πανεπιστήμιο Columbia της Νέας Υόρκης

Τον «Προσκυνητή» ερμήνευσε ο Αλκίνοος Ιωαννίδης στο διάσημο πανεπιστήμιο Columbia στη Νέα Υόρκη. Ο Έλληνας τραγουδοποιός ανέβασε βίντεο στο TikTok.

Ο Αλκίνοος Ιωαννίδης, εμφανίστηκε με την κιθάρα του σε μία αίθουσα του πανεπιστημίου Columbia της Νέας Υόρκης, όπου τραγούδησε μία πιο τις διαχρονικές επιτυχίες του, τον «Προσκυνητή».

Ο Αλκίνοος Ιωαννίδης ανέβασε το συγκεκριμένο βίντεο στο προφίλ του στο TikTok.

Ο σπουδαίος καλλιτέχνης ταξίδεψε στη Νέα Υόρκη για μία σόλο συναυλία που θα δώσει στις 22 Απριλίου, στο Columbia, ένα από τα κορυφαία πανεπιστήμια του κόσμου.

NEWSIT

Ο Αλκίνοος Ιωαννίδης στο Columbia – Τραγούδησε τον «Προσκυνητή» στο κορυφαίο πανεπιστήμιο

Continue Reading

ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

«Eden in Ancient Olympia»: Η Τζόυς ΝτιΝτονάτο στέλνει ηχηρό μήνυμα για την προστασία του πλανήτη

Η παγκοσμίου φήμης τραγουδίστρια της όπερας Τζόυς ΝτιΝτονάτο βρέθηκε στον αρχαιολογικό χώρο της Αρχαίας Ολυμπίας πριν από λίγες ημέρες για να κινηματογραφήσει το «Eden», ένα ρηξικέλευθο πρότζεκτ που αποσκοπεί στην αφύπνιση του κοινού σχετικά με την κλιματική κρίση. Τα γυρίσματα πραγματοποιήθηκαν στις 6, 7 και 8 Απριλίου, και η ταινία είναι προγραμματισμένη να κυκλοφορήσει παγκοσμίως τον Ιούλιο, παράλληλα με τους Ολυμπιακούς Αγώνες στο Παρίσι.

 

Το «Eden» είναι κάτι περισσότερο από μια απλή συναυλία. Είναι μια υπερβατική εμπειρία που μιλάει για την επείγουσα ανάγκη προστασίας της φύσης. Έχει συγκινήσει και ενεργοποιήσει το κοινό στις μεγαλύτερες αίθουσες συναυλιών του κόσμου, συνδυάζοντας τη διαχρονική ομορφιά της μπαρόκ και της κλασικής μουσικής με ένα στοχευμένο κάλεσμα για δράση για την προστασία των πολύτιμων οικοσυστημάτων του πλανήτη μας.

 

Η διοργάνωση αυτού του σημαντικού γεγονότος, λίγες ημέρες πριν από την Τελετή Αφής της Ολυμπιακής Φλόγας στην Αρχαία Ολυμπία, έχει βαθιά σημασία. Αυτός ο εμβληματικός τόπος, ως γενέτειρα των Ολυμπιακών Αγώνων, ενσαρκώνει τις διαχρονικές αξίες της φιλίας, της αριστείας και του σεβασμού. Σε αυτή την ιστορική τοποθεσία, η διεθνούς φήμης μεσόφωνος και η ομάδα της ενώνουν τις δυνάμεις τους με το World Human Forum για να τιμήσουν το πνεύμα του Ολυμπισμού, υπογραμμίζοντας παράλληλα τη σημασία της διατήρησης της ζωής στον πλανήτη μας για τις επόμενες γενιές.

 

«Οι καιροί αυτοί ζητούν επειγόντως από την ανθρωπότητα να αναδείξει την καλύτερή της πλευρά για να ξεπεράσει τις τεράστιες προκλήσεις που αντιμετωπίζουμε. Η Αρχαία Ολυμπία, μαζί με αυτή τη διαχρονική και γεμάτη έμπνευση μουσική, φωτίζουν τον δρόμο που χρειάζεται να ακολουθήσουμε για να προχωρήσουμε μπροστά, μαζί. Εδώ, σε αυτόν τον ιερό τόπο, το “Eden” μας καλεί να ενωθούμε με ελπίδα, να υψώσουμε τις φωνές μας σε ένα κοινό σκοπό και να συνδεθούμε βαθύτερα, και με πολύ μεγαλύτερη φροντίδα, με τον κόσμο γύρω μας» σημειώνει η Τζόυς ΝτιΝτονάτο.

 

Την ΝτιΝτονάτο πλαισιώνει η συναρπαστική ορχήστρα Il Pomo d’Oro, με μουσικούς από όλο τον κόσμο, που διευθύνει ο Μαξίμ Εμελιάνιτσεφ, μεταφέροντας ένα μήνυμα ελπίδας αλλά και ευθύνης. Στην παραγωγή της Αρχαίας Ολυμπίας, που σκηνοθέτησε ο καταξιωμένος Ολιβιέ Σιμοννέ, η σπουδαία λυρική ερμηνεύτρια έχει προσκαλέσει τρία παιδικά χορωδιακά σχήματα: την Παιδική Χορωδία της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, το σύνολο Chœur ECLATS από τη Γαλλία και τη διαπολιτισμική χορωδία νέων El Sistema Greece. Σε μια ιστορική στιγμή, ενώνονται για να τραγουδήσουν από κοινού τον Ολυμπιακό Ύμνο σε τρεις γλώσσες, στα ελληνικά, τα γαλλικά και τα αγγλικά. Αυτή η συμβολική προσέγγιση ενσαρκώνει το πνεύμα της ενότητας και της συνεργασίας που βρίσκεται στην καρδιά των Ολυμπιακών αξιών.

 

Η ταινία «Eden in Ancient Olympia» είναι μια πρωτοβουλία του World Human Forum, σε παραγωγή του World Human Forum, του ZDF/ARTE, του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών και της UNITEL.

 

Η Τζόυς ΝτιΝτονάτο επιστρέφει αύριο (16/4) στην Αρχαία Ολυμπία για να ερμηνεύσει τον Ολυμπιακό Ύμνο στην Τελετή Αφής της Ολυμπιακής Φλόγας για το Παρίσι 2024.

ΦΩΤΟ credit WHF Stephan TalneauTalneau

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Continue Reading

ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου αποχαιρετά τον Γιάννη Φέρτη

Ο Γιάννης Φέρτης, ηθοποιός με ισχυρή παρουσία στο θέατρο, άφησε το αποτύπωμά του και στον ελληνικό κινηματογράφο. Ήταν μία σταθερή αξία του. Υπήρξε ζεν πρεμιέ της οθόνης με έναν δικό του τρόπο, ο οποίος τον απομάκρυνε από τις κορώνες του ανάλαφρου θεάματος ή τις υπερβολές του μελό. Το πηγαίο ταλέντο του ήταν η δημιουργία λιτών χαρακτήρων. Εμφανίστηκε σε ταινίες που του εξασφάλιζαν τους οικονομικούς πόρους για να στηρίξει τα σχέδιά του στο θέατρο. Συνδέθηκε, όμως, και με έργα ανήσυχων δημιουργών κατά την περίοδο μετάβασης του κινηματογράφου μας από τον κλασικό προς το νέο. Ερμήνευσε τον Ορέστη στην «Ηλέκτρα» του Μιχάλη Κακογιάννη. Στάθηκε με απλότητα κι άνεση δίπλα στη Μπέτυ Αρβανίτη και τον Πέτρο Φυσούν στην ταινία «Ζεστός μήνας Αύγουστος», ένα φιλόδοξο εγχείρημα ελληνικού νουάρ από τον Σωκράτη Καψάσκη. Η ίδια ερμηνευτική σιγουριά τον διέκρινε στο αντιηρωικό και παραγνωρισμένο «Μπλόκο» του Άδωνι Κύρου, αλλά και στο αντιστασιακό δράμα «Με τη λάμψη στα μάτια» του Πάνου Γλυκοφρύδη. Κατά τη δεκαετία του ’80 έπαιξε στο «Ευτυχισμένο πρόσωπο της Λεωνόρας» του Ντίνου Μαυροειδή και στην «Υπόγεια διαδρομή» του Απόστολου Δοξιάδη. Ο τελευταίος ρόλος του στον ελληνικό κινηματογράφο ήταν, το 2008, στη διασκευή του έργου του Κωνσταντίνου Θεοτόκη «Σκλάβοι στα δεσμά τους» από τον Τώνη Λυκουρέση.

Το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου αποχαιρετά έναν σπουδαίο καλλιτέχνη εκφράζοντας τα βαθιά συλλυπητήριά του στην οικογένειά του, στους φίλους του και σε όλους όσοι τον αγάπησαν.

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Continue Reading

ΤΑ ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΤΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ