Connect with us

ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Τζόζεφ Μάνκιεβιτς: Ο κορυφαίος σκηνοθέτης που τα είπε «Όλα για την Εύα»…

Οι ύμνοι για τον Τζόζεφ Μάνκιεβιτς και το σπουδαίο έργο του, στη μακρά πορεία του στον κινηματογράφο, είναι επιβεβλημένοι δίχως καμία υπερβολή. Ωστόσο και μόνο για την εμβληματική του ταινία «Όλα για την Εύα», ένα συνταρακτικό δράμα για τον κόσμο του θεάματος, θα μπορούσε να βρίσκεται δίπλα στον κλειστό κύκλο των σημαντικότερων σκηνοθετών όλων των εποχών.

Ο Μάνκιεβιτς, μπορεί να έγινε διάσημος, ο αγαπημένος της κριτικής και των ομότεχνών του από τις τεράστιες καλλιτεχνικές και εμπορικές επιτυχίες του ως σκηνοθέτης, αλλά είχε το προνόμιο – και τη βάσανο – να έχει ακόμη μεγαλύτερη δημιουργική πορεία ως τεράστιος σεναριογράφος και δημιουργικός παραγωγός. Δυο εργασιακές εμπειρίες, που τον βοήθησαν να μπει στο μεδούλι του κινηματογράφου, να γνωρίζει παντοιοτρόπως όλες τις τεχνικές, τα προβλήματα και βεβαίως τα μυστικά για το πώς γυρίζεται μία ταινία.

Ο Τζο Μάνκιεβιτς, ο οποίος πέθανε ακριβώς πριν από 30 χρόνια (5 Φεβρουαρίου 1993), ήταν πολύ περισσότερο από ένας κινηματογραφιστής, που κατάφερε να κερδίσει τέσσερα Όσκαρ, δυο σκηνοθεσίας και δυο σεναρίου, βραβείο στις Κάννες, πολυάριθμες βραβεύσεις από την Ένωση Σκηνοθετών και Σεναριογράφων και βεβαίως να αποτελεί σημείο αναφοράς για τον κινηματογράφο. Ήταν ο βαθύς γνώστης που με διακριτικότητα μπορούσε να καυτηριάσει τα κακώς κείμενα, τις ανθρώπινες αδυναμίες, τον κομφορμισμό, την ιδιοτέλεια και όλα αυτά που μας στοιχειώνουν διαχρονικά.

Ο Τζο και ο «Μανκ»

Ο Τζόζεφ Λίο Μάνκιεβιτς γεννήθηκε στο Γουίλκς Μπαρ της Πενσιλβάνια το 1909, από Εβραίους γονείς μετανάστες από τη Γερμανία, ενώ ήταν ο μικρότερος αδελφός του Χέρμαν Μάνκιεβιτς, ο οποίος ήταν και αυτός σημαντικός σεναριογράφος και μάλιστα συνυπέγραψε, μαζί με τον Όρσον Γουέλς, το σενάριο του «Πολίτη Κέιν», αλλά η επαφή του με το Χόλιγουντ τον επηρέασε αρνητικά, τον έριξε σε πελάγη από αλκοόλ, για να πεθάνει πρόωρα. Οι γονείς του μετακόμισαν στη Νέα Υόρκη, όταν ακόμη ο μικρός Τζο ήταν τεσσάρων ετών, ενώ το 1928 πήρε πτυχίο δημοσιογραφίας από το Κολούμπια. Πριν μπει στον κινηματογράφο εργάστηκε ως ξένος ανταποκριτής στο Βερολίνο, σε σκοτεινές και άκρως ενδιαφέρουσες εποχές.

Ο μεγάλος αδελφός του, γνωστός και ως «Μανκ», τον έβαλε στο σινεμά και από το 1929 εργάστηκε για 17 χρόνια ως σεναριογράφος στην Paramount και ως παραγωγός στην Metro-Goldwyn-Mayer, πριν καθίσει στην ηλεκτρική, για την εποχή, καρέκλα του σκηνοθέτη, για λογαριασμό της 20th Century Fox. Ανάμεσα στις 20 παραγωγές που έκανε βρίσκονται και τα κλασικά φιλμ «Κοινωνικά Σκάνδαλα», του Κιούκορ ,«Η Γυναίκα της Χρονιάς» του Τζορτζ Στίβενς και τα «Κλειδιά του Παραδείσου» στην οποία εμφανιζόταν και η δεύτερη σύζυγός του, Ρόουζ Στράντνερ, δίπλα στον Γκρέκορι Πεκ.

Τα πρώτα του Όσκαρ

Το 1946 θα κάνει την πρώτη του σκηνοθεσία στο δράμα «Dragonwyck», έχοντας δίπλα του ως σύμβουλο παραγωγής τον Ερνστ Λιούμπιτς, ενώ θα μπει στην πιο δημιουργική του φάση από την επόμενη χρονιά με το «The Ghost and Mrs. Muir», ένα μεταφυσικό θρίλερ που ξεμυαλίζει με το ιδιοφυές σενάριο – του ιδίου – και τη φινετσάτη σκηνοθεσία. Το 1949 θα υπογράψει το κλασικό ρομαντικό δράμα «Ένα Γράμμα σε Τρεις Γυναίκες», στο οποίο πρωταγωνιστεί ένα επιτελείο εξαίρετων ηθοποιών, κατακτώντας τα πρώτα του δυο Όσκαρ, τόσο στη σκηνοθεσία όσο και στο σενάριο. Η ειρωνική του ματιά για τον θεσμό του γάμου, εκείνη ιδίως την εποχή, θα τον κάνει ξεχωριστό, αλλά αυτό στο οποίο υποκλίθηκαν όλοι ανεξαιρέτως, ήταν η διαχείριση του θέματός του, που μοιάζει βγαλμένο από ιλουστρασιόν ποικίλης ύλης περιοδικού και χτυπάει στην καρδιά και στο μυαλό τον θεατή.

Το κομψοτέχνημα και το ρεκόρ

Η δημιουργική του έμπνευση, όμως, έχει πάρει τέτοια φόρα, που τον επόμενο χρόνο θα παραδώσει μία από τις δέκα – είκοσι καλύτερες ταινίες όλων των εποχών, το περίφημο δράμα «Όλα για την Εύα», ένα κομψοτέχνημα για το σύμπαν του θεάματος, τους αδιόρατους μηχανισμούς του Χόλιγουντ, μία εμβληματική ταινία για τον κινηματογράφο. Θα κερδίσει και πάλι δυο Όσκαρ, για σενάριο και σκηνοθεσία, ενώ θα συγκεντρώσει συνολικά 14 υποψηφιότητες, ένα ρεκόρ που δεν έχει ξεπεραστεί ακόμη. Χαρακτηριστικό είναι ότι την ίδια χρονιά ο τεράστιος Μπίλι Γουάιλντερ παραδίδει το συγκλονιστικό δράμα «Η Λεωφόρος της Δύσης», με παρόμοια θεματική και ισάξιο με αυτό του Μάνκιεβιτς, αλλά χάνει στις λεπτομέρειες τη βραδιά των Όσκαρ τα χρυσά αγαλματίδια από την… «Εύα».

Ο Μάνκιεβιτς γράφει και περιγράφει μοναδικά για αυτό το είδος του ανθρώπου που ελίσσεται και σαν φίδι χώνεται, ανελίσσεται και την καίρια στιγμή δαγκώνει με το δηλητήριο που μπορεί να μολύνει όχι μόνο το θύμα, αλλά και όλο τον κόσμο που το περιβάλει, δίνοντας τεράστιες δυνάμεις στον καιροσκοπισμό, στην αρχή «πάτησε επί πτωμάτων». Και στην ιστορία μας, δεν είναι ακριβώς πτώμα, η ντίβα Μαργκό (η έξοχη Μπέτι Ντέιβις) που βρίσκεται σε πτωτική πορεία λόγω της ηλικίας της και την οποία προσεγγίζει μια νεαρά φιλοδοξη ηθοποιός, η Εύα, που θα κλέψει το ρόλο της, αλλά δεν θα καταφέρει ποτέ να ξεκλέψει τη λάμψη μιας σταρ, να διανύσει την απόσταση που χωρίζει τους κοινούς θνητούς από τους χαρισματικούς ανθρώπους της τέχνης.

Η ταινία που διανθίζεται από ένα πρωτοφανές και καλαίσθητο – καμία σχέση με το σημερινό – κουτσομπολιό (εσωτερικής πληροφόρησης) στοχεύει στην κατεδάφιση της εφήμερης λάμψης και της ματαιοδοξίας, ενός κόσμου που ζει και αναπνέει για τη δόξα, παραδίδεται στην αυταρέσκεια, στην έπαρση, με βασικό και καίριο εξολοθρευτή των παραπάνω τον κριτικό θεάτρου Έντισον Ντεγουίτ, τον Τζορτζ Σάντερς, στον ρόλο της ζωής του, κερδίζοντας και το Όσκαρ Β’ Ανδρικού Ρόλου.

Το Μπρόντγουεϊ και η επιστροφή στις επιτυχίες

Μετά την καταξίωση, ο Μάνκιεβιτς θα φύγει για το Μπρόντγουεϊ, για να γίνει θεατρικός συγγραφέας και ευτυχώς, για τους λάτρεις του σινεμά, τα εμπόδια που θα του προκύψουν θα τον φέρουν πίσω στο Χόλιγουντ για να γυρίσει μια σειρά από εξαιρετικές ταινίες, ενώ είναι χαρακτηριστικό ότι ακόμη και οι εμπορικές του αποτυχίες, σήμερα παραμένουν κλασικές. Το 1952 θα προσφέρει ένα από τα καλύτερα κατασκοπικά θρίλερ, «Υπόθεση Κικέρων» με τον θαυμάσιο Τζέιμς Μέισον και τον Μάνκιεβιτς να είναι και πάλι υποψήφιος για Όσκαρ σκηνοθεσίας. Τον επόμενο χρόνο θα μεταφέρει στη μεγάλη οθόνη το σαιξπηρικό «Ιούλιος Καίσαρ», με τον Μάρλον Μπράντο, ενώ το 1954 θα γυρίσει το ρομαντικό δράμα «Η Ξυπόλητη Κόμισσα», που παρότι διαθέτει ως πρωταγωνιστικό ζευγάρι Μπόγκαρντ και Άβα Γκάρντνερ δεν έχει την αναμενόμενη απήχηση, αλλά ήταν γοητευτικό. Ενδιάμεσα είχε γυρίσει το όχι και τόσο πετυχημένο μιούζικαλ, για τα επίπεδα ενός Μάνκιεβιτς πάντα, «Μάγκες και Κούκλες», με τους Μπράντο και Σινάτρα, οι οποίοι ούτε καν μιλιόντουσαν μεταξύ τους, ενώ το 1958 θα μεταφέρει άνισα – κατόπιν πιέσεων – το μυθιστόρημα του Γκράχαμ Γκριν «The Quiet American». Το 1959 θα γυρίσει το αξιομνημόνευτο ψυχολογικό δράμα «Ξαφνικά Πέρσι το Καλοκαίρι», με Ελίζαμπεθ Τέιλορ, Μοντγκόμερι Κλιφτ και Κάθριν Χέπμπορν, βασισμένος στο ομώνυμο θεατρικό έργο του Τενεσί Ουίλιαμς.

Αξεπέραστος ακόμη και στις αποτυχίες του

Κλείνοντας το συνοπτικό αφιέρωμα στον Μάνκιεβιτς, θα πρέπει να αναφερθεί η περίφημη ιστορική «Κλεοπάτρα», με την Ελίζαμπεθ Τέιλορ, η οποία στάθηκε μία τεράστια εμπορική αποτυχία και λόγω του αυξημένου κόστους της, θα φέρει στα όρια της χρεοκοπίας την 20th Century Fox.

Ναι, η ταινία που αποτελεί αν μη τι άλλο μία ψυχαγωγική απόλαυση, που εντυπωσιάζει ακόμη και σήμερα και μας αρέσει να τη βλέπουμε συνεχώς, ήταν η αποτυχία του Μάνκιεβιτς. Ναι, αυτός ήταν ο Τζο Μάνκιεβιτς, που ακόμη και οι αποτυχίες του θα παραμένουν αναλλοίωτες στο χρόνο, θα μας ταξιδεύουν για πάντα.

Χ. Αναγνωστάκης

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Ταινίες Πρώτης Προβολής: Ωδή στους κασκαντέρ, αραχνοφοβία και λυρικός Παρατζάνοφ

Η εντυπωσιακή υποδοχή του κοινού στην ταινία τρόμου των Unboxholics, «Μην Ανοίγεις την Πόρτα», σημειώνοντας μία, πέρα του αναμενόμενου, επιτυχία στα ταμεία των 115 κινηματογράφων που προβλήθηκε, πιάνοντας πάνω από 27.000 εισιτήρια την πρώτη μέρα προβολής της – κάτι που αναμένεται να συνεχιστεί και τις επόμενες ημέρες λόγω των προπωλήσεων – προσγειώνει απότομα τις πρεμιέρες της πρώτης εβδομάδας του Μαΐου σε τέσσερις. Με δεδομένο και την έξοδο του Πάσχα, δυο είναι από τις καινούργιες ταινίες που μπορούν να συναγωνιστούν το ελληνικό horror, «Ο Κασκαντέρ» με τον Ράιαν Γκόσλινκ και το παιδικό animation «Γκάρφιλντ: Γάτος με Πέταλα». Το ενδιαφέρον της έχει όμως και η γαλλική ταινία τρόμου «Στον Ιστό του Τρόμου», ενώ για τους φανατικούς σινεφίλ υπάρχει και η επανέκδοση του λυρικού αριστουργήματος «Το Χρώμα του Ροδιού», του φημισμένου Σεργκέι Παρατζάνοφ.

Ο Κασκαντέρ

(“The Fall Guy”) Κωμική περιπέτεια, αμερικάνικης παραγωγής του 2024, σε σκηνοθεσία Ντέιβιντ Λιτς, με τους Ράιαν Γκόσλινγκ, Έμιλι Μπλαντ, Άαρον Τέιλορ Τζόνσον, Χάνα Γουάντινγκχαμ, Γουίνστον Ντιουκ, Λι Μέιτζορς, Στέφανι Σου κα.

Αυθεντική χολιγουντιανή – με την καλή έννοια – διασκέδαση και μαζί μία ωδή στους επαγγελματίες κασκαντέρ από τον Ντέιβιντ Λιτς, του αλλόκοτου «Bullet Train» και του κατασκοπικού «Atomic Blonde», ενός σκηνοθέτη ταινιών δράσης και για είκοσι χρόνια με προϋπηρεσία ως κασκαντέρ.

Ταινία που βασίζεται στην καλτ ομότιτλη τηλεοπτική σειρά της δεκαετίας του ’80 με πρωταγωνιστή τον Λι Μέιτζορς, ο οποίος κρατά εδώ ένα μικρό ρόλο τιμής ένεκεν, ενώ είναι φανερό ότι όλοι οι συντελεστές, αν μη τι άλλο, το γλεντούν με την ψυχή τους.

Ένα εκρηκτικό μπλογκμπάστερ και συνάμα ευγενικών προθέσεων φιλμ, στην επιτυχία του οποίου συμβάλλουν και ο σκηνοθέτης, που γνωρίζει πολύ καλά την ψυχολογία του κεντρικού πρωταγωνιστή και η πλούσια παραγωγή, που δεν φείδεται προκειμένου να καλύψει εντυπωσιακά και πειστικά τις σκηνές δράσης, καθώς και οι ηθοποιοί και ειδικά ο Ράιαν Γκόσλινγκ, που μπαίνει στο πετσί του ήρωα, όπως και ο Μπραντ Πιτ στην ταινία του Κουέντιν Ταραντίνο «Κάποτε στο Χόλιγουντ».

Ο Κολτ είναι ένας κασκαντέρ, και όπως συμβαίνει σε όλους τους συναδέλφους του, τον ανατινάζουν, τον πυροβολούν, τον χτυπάνε με αυτοκίνητα, τον ρίχνουν από παράθυρα και τον πετάνε από δυσθεώρητα ύψη, για τη διασκέδαση του κοινού. Έχοντας επιβιώσει από ένα ατύχημα, που παραλίγο να του κοστίσει την καριέρα του, αυτός ο ήρωας – εργάτης του σινεμά και που σκέφτεται να αποσυρθεί, καλείται να εντοπίσει έναν αγνοούμενο κινηματογραφικό αστέρα, που ντουμπλάρει στις επικίνδυνες σκηνές της ταινίας, να λύσει μια σκοτεινή υπόθεση συνωμοσίας και να κερδίσει ξανά τον έρωτα της ζωής του, ενώ συνεχίζει να εργάζεται σαν κασκαντέρ.

Γοητευτική κωμική περιπέτεια, μια σωστή γιορτή των μπλογκμπάστερ και των ψευδαισθήσεων του σινεμά, αλλά και ένα μεγάλο «ευχαριστώ» προς όλους αυτούς τους ανώνυμους εργάτες της κινηματογραφικής βιομηχανίας και ειδικά για τους υποτιμημένους κασκαντέρ. Είναι όμως και μια απολαυστική περιπέτεια δράσης, άψογα κουρδισμένη, χειμαρρώδους ροής και προσεγμένης αφήγησης, με τις καλοδεχούμενες σινεφιλικές αναφορές.

Ο Λιτς, προσφέρει μία απολαυστική έκθεση από τα βασικά κόλπα των κασκαντέρ, όπως τα πυροτεχνήματα, τις φωτιές, τα εκπαιδευμένα σκυλιά, τα περίφημα κυνηγητά αυτοκινήτων, με τα ατυχήματα που κόβουν την ανάσα, τα εικονικά όπλα, τις χορογραφίες μάχης, τις τούμπες στο κενό και άλλα πολλά, φτάνοντας στα όρια της παρωδίας και ταυτόχρονα τοποθετώντας τους χαρακτήρες στο σημείο που πρέπει και με την κατάλληλη ψυχοσύνθεση, ενώ παραπέμπει και σε πολλές γνωστές ταινίες δράσης.

Και είναι τόσο προσηλωμένος στο θέμα του και στον ήρωά του ο Λιτς, που ξεφεύγει από τη γνωστή αυταρέσκεια που τον διακρίνει, για να αποθεώσει τα υπέροχα ακροβατικά και τις επικίνδυνες σκηνές των αφανών ηρώων – κασκαντέρ, ακόμη και εις βάρος της πλοκής, που χρησιμοποιείται περισσότερο ως πρόσχημα, για την ανάδειξη του πυρήνα του θέματός του που δεν είναι άλλο από τους ανθρώπους που πέφτουν στη φωτιά από ύψη που προκαλούν ίλιγγο, μόνο και μόνο για να έχουν οι σκηνοθέτες δυο πλάνα, προς εντυπωσιασμό του κοινού.

Και όλα αυτά χωρίς να χάνει η ταινία το χιούμορ της ή να ξεπέφτει σε χοντράδες ή εξυπνάδες, που θα ευχαριστήσουν τα ταπεινά ένστικτα του κοινού μίας υπερπαραγωγής, αλλά αντιμετωπίζοντας τους ταπεινούς εργάτες της βιομηχανίας του θεάματος, όπως τους αρμόζει, ως απαραίτητους για να βγει το τελικό αποτέλεσμα.

Ο Ράιαν Γκόσλινγκ, ως νέος καθιερωμένος ποπ σταρ, θα βάλει όλο το κέφι του και τη γοητεία του σε πλήρη εφαρμογή, μεταδίδει όλη την αγάπη του προς τους κασκαντέρ, ενώ αποκτά και την πρέπουσα χημεία με την Έμιλι Μπλαντ, η οποία βάζει τη γυναικεία πινελιά και τον ρομαντισμό.

ΜΕ ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ… Έχοντας επιβιώσει από ένα ατύχημα που παραλίγο να του κοστίσει την καριέρα του, ένας κασκαντέρ πρέπει να εντοπίσει έναν αγνοούμενο κινηματογραφικό αστέρα, να λύσει μία σκοτεινή υπόθεση συνωμοσίας και να κερδίσει ξανά τον έρωτα της ζωής του.

Στον Ιστό του Τρόμου

(“Infested”) Ταινία τρόμου, γαλλικής παραγωγής του 2023, σε σκηνοθεσία Σεμπαστιάν Βανιτσέκ, με τους Τεό Κρίστιν, Σοφία Λεσάφρ, Ζερόμ Νιλ, Λίζα Νιαρκό, Φίνεγκαν Όλντφιλντ κα.

Οι ταινίες τρόμου είναι το πιο δημοφιλές κινηματογραφικό είδος, ίσως μαζί με τα παιδικά animation, καθώς η παραγωγή τους, πολλές φορές ιδιαιτέρως οικονομική, μπορεί να φέρει εύκολο κέρδος, με δεδομένο ότι υπάρχει ένα φανατικό ευρύ κοινό που δύσκολα χάνει ταινία. Οι περισσότερες είναι του σωρού, ενώ ελάχιστες είναι αυτές που πραγματικά αξίζουν και μπορούν να σταθούν και στο κοινό που δεν ελκύεται από τον τρόμο.

Η ταινία του πρωτοεμφανιζόμενου νεαρού σκηνοθέτη Σεμπαστιάν Βανιτσέκ, μία αραχνοφοβία αλά γαλλικά, βρίσκεται σίγουρα μακριά από τις πρώτες κι έχει το ενδιαφέρον της. Ο Βανιτσέκ, ωστόσο, παρότι δείχνει ότι έχει την κινηματογραφική ματιά, το ταλέντο και την όρεξη, πρέπει να διανύσει αρκετή απόσταση ακόμη για να ενταχθεί στους ολοκληρωμένους σκηνοθέτες, που η υπογραφή του θα είναι αρκετή για να σπεύσουμε.

Ο Βανιτσέκ, στήνει ένα κλειστοφοβικό και σκοτεινό φιλμ τρόμου, εγκλωβίζοντας τους χαρακτήρες της ιστορίας του στον ιστό της αράχνης και ταυτόχρονα επιχειρεί να αναδείξει τον αλληγορικό χαρακτήρα της ταινίας του, για την ξενοφοβία στη Γαλλία, την μη αποδοχή των αραβόφωνων και γενικότερα τη δεύτερη γενιά μεταναστών, όπως και ένα κοινωνικό σχόλιο για τα τεράστια τσιμεντένια συγκροτήματα κατοικιών στα υποβαθμισμένα προάστια του Παρισιού, όπου πλέον η εγκληματικότητα συναντά το περιθώριο και μια γενιά που είναι έτοιμη να εκραγεί.

Το στόρι, τοποθετεί σε μία τεράστια πολυκατοικία στα προάστια του Παρισιού έναν εργατικό νεαρό, τον Κάλεμπ, που πουλά αθλητικά παπούτσια στη μαύρη αγορά κι έχει αδυναμία στα μικρά εξωτικά ζώα και ζωύφια, η συλλογή των οποίων είναι παράνομη. Το τελευταίο του απόκτημα είναι μία αράχνη, που εν αγνοία του, μεταφέρθηκε λαθραία από μια έρημο της Μέσης Ανατολής και είναι ιδιαιτέρως επικίνδυνη για τον άνθρωπο. Η αράχνη θα χρειαστεί μόλις μία στιγμή για να δραπετεύσει και να μετατρέψει ολόκληρο το κτίριο σε μια φριχτή παγίδα θανάτου. Την ίδια ώρα η αστυνομία σφραγίζει το κτίριο, εγκλωβίζοντας τους κατοίκους. Ο μόνος τρόπος για να επιβιώσουν είναι η αναζήτηση ενός σημείου διαφυγής.

Ο Βανιτσέκ δεν πρωτοτυπεί ιδιαίτερα, όμως, βρίσκει έναν αποτελεσματικό βηματισμό, με ρυθμό και σωστή κλιμάκωση της αγωνίας, αποφεύγοντας τις υπερβολικά φρικιαστικές εικόνες και προτείνοντας περισσότερο τις ανατριχίλες που προκαλεί στους περισσότερους η παρουσία των αραχνών και ειδικά σε ένα κλειστοφοβικό σκηνικό. Η μικρή ιστορία για τους πανικόβλητους χαρακτήρες της ταινίας, με τους καυγάδες ανάμεσα στον Κάλεμπ και την αδελφή του και τον καλύτερο φίλο του, δείχνουν μία αυθεντικότητα και μεταφέρουν το κλίμα που επικρατεί στα τσιμεντένια παρισινά γκέτο, ενώ το σασπένς αυξάνεται συνεχώς από τα κομψά και μετρημένα εφέ, τη σκοτεινή διεύθυνση φωτογραφίας και τον ευγενικό χαρακτήρα του πρωταγωνιστή.

Όταν οι αστυνομικές δυνάμεις αποκλείουν το κτίριο και μπλοκάρουν τους ήρωες εντός μίας αραχνοΰφαντης παγίδας θανάτου θα έρθει και το ανεπαίσθητο και ίσως διφορούμενο κοινωνικό σχόλιο για τους μετανάστες στο Παρίσι, ενώ παράλληλα κλιμακώνεται η αγωνία για τη διάσωση των ηρώων.

Οι νεαροί πρωτόβγαλτοι ηθοποιοί που πρωταγωνιστούν είναι ορεξάτοι και μεταφέρουν την απαραίτητη ένταση και το κλίμα ανησυχίας, αν και τελικά οι αράχνες είναι αυτές που κερδίζουν την αναγνώριση και τον τρόμο μας.

ΜΕ ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ… Ο Καλέμπ, ένας μοναχικός νεαρός άντρας με αδυναμία στα εξωτικά ζώα, φέρνει στο διαμέρισμα του μια δηλητηριώδη αράχνη που ανήκει σε ένα σπάνιο και πολύ επικίνδυνο είδος. Η αράχνη θα χρειαστεί μόλις μια στιγμή για να δραπετεύσει και να μετατρέψει ολόκληρο το κτίριο σε μια φριχτή παγίδα θανάτου.

Προβάλλονται ακόμη οι ταινίες:

Γκάρφιλντ: Γάτος με Πέταλα

(“The Garfield Movie”) Αρκετά διασκεδαστική παιδική ταινία κινουμένων σχεδίων, αμερικάνικης παραγωγής του 2024, σε σκηνοθεσία του έμπειρου και εξειδικευμένου στο animation Μαρκ Ντίταλ («Ο Αυτοκράτορας έχει Κέφια»). Το φιλμ, που βασίζεται στο γνωστό κόμικ με ήρωα τον Γκάρφιλντ, είναι κεφάτο, διαθέτει έξυπνες ατάκες και αρκετή πλάκα, για τον τεμπελάκο και φαταούλα γατούλη.

Μετά από μια αναπάντεχη συνάντηση με τον εξαφανισμένο εδώ και καιρό πατέρα του -έναν απεριποίητο γάτο του δρόμου με το όνομα Βικ-, ο Γκάρφιλντ και ο σκυλοφίλος του, Όντι, αναγκάζονται να εγκαταλείψουν την άνετη ζωή τους στο υπέροχο σπιτικό τους και να ακολουθήσουν τον Βικ σε μια ξεκαρδιστική, ριψοκίνδυνη ληστεία.

Η ταινία, που θα ευχαριστηθεί η πιτσιρίκαρία, αλλά θα ξεσκάσει και τους μεγαλύτερους, προβάλλεται μεταγλωττισμένη στα ελληνικά, με τις φωνές των Κωνσταντίνου Λάγκου (Γκάρφιλντ), Βασίλη Μήλιου, Κώστα Τερζάκη, Σοφία Τσάκα, Κωνσταντίνου Ρεπάνη, Στεφανία Φιλιάδη κα.

Το Χρώμα του Ροδιού

(“Sayat Nova”) Το αριστούργημα που γύρισε ο φημισμένος σοβιετικός σκηνοθέτης Σεργκέι Παρατζάνοφ το 1968 και που αναστάτωσε κοινό και κριτικούς με τις ποιητικές απίστευτης αρμονίας και σύνθεσης λυρικές εικόνες του. Για 75 αξιομνημόνευτα λεπτά, με σταθερή κάμερα, χωρίς διαλόγους, μαγικές εικόνες – νοηματικά αυτοδύναμες και χωρισμένη σε οχτώ ενότητες, η θρυλική ταινία, που αποκαταστάθηκε το 2014 από τον Μάρτιν Σκορσέζε και την Cineteca di Bologna, αφηγείται τη βιογραφία του Γεωργιανού τροβαδούρου Σαγιάτ Νόβα (1712-1795) από τα παιδικά του χρόνια και την ανακάλυψη του έρωτα, έως την είσοδό του σε μοναστήρι και τον θάνατό του. Κλασική αξία, που αξίζει να ανακαλύψουν και οι νεότεροι σινεφίλ.

   (Φωτογραφία από την ταινία «Ο Κασκαντέρ»)

Χάρης Αναγνωστάκης

ΑΠΕ-ΜΠΕ
Continue Reading

ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

“Το Μπουφάν της Χάρλεϋ ή Πάλι καλά…” στο Θέατρο Αθήναιον

“Το Μπουφάν της Χάρλεϋ ή Πάλι καλά…”
του Βασίλη Κατσικονούρη

25 και 26 Μαΐου στο Θέατρο Αθήναιον

Μια Θεατρική Παράσταση του “ΘΕΑΤΡΟ52”
σε σκηνοθεσία Ρίτσας Γεωργιάδου

Το Θέατρο52 παρουσιάζει τον εμβληματικό μονόλογο “Το Μπουφάν της Χάρλεϋ ή Πάλι καλά…” του Βασίλη Κατσικονούρη στο Θέατρο Αθήναιον. Πρόκειται για τον απολογισμό μιας γυναίκας – μάνας, που απευθύνεται στις νεότερες γενιές.
Είναι η ακύρωση των προσδοκιών της για όσα έζησε και δεν έζησε, καταφεύγοντας στο γλυκόπικρο “πάλι καλά” ως μια τραγική διαπίστωση, αλλά και μια σανίδα σωτηρίας που θα της δώσει δύναμη να προχωρήσει παρακάτω.

Ένας μονόλογος ανάμεσα στην κωμωδία και στο δράμα, στον θυμό και στη συγχώρεση, στην τρυφερότητα και στην απόγνωση.

Teaser Παράστασης
Παραγωγή: Θέατρο52

Παίζει η Γεωργία Δάρτση
Εύζωνας: Μαρίνα Ψειράκη
Σκηνοθεσία: Ρίτσα Γεωργιάδου
Πρωτότυπη Μουσική Παράστασης: Δημήτρης Μισιρλής
Ποίηση: Άγγελος Σικελιανός
Πιάνο: Σάββας Παυλίδης
Κιθάρες: Δημήτρης Μισιρλής
Τραγούδι: Σταυρούλα Κεσούρη
Βίντεο Εισαγωγής: Βασίλειος Σαρίκος
Φωτογραφίες: Δημήτρης Μισιρλής
Γραφιστική Επιμέλεια: Μαρίνα Ψειράκη
Ηχοληψία: Σταυρούλα Κεσούρη
Σκηνικά: Ζαχαρούλα Βουγιουκλίωτη – Θοδωρής Μανίτσας
Επικοινωνία: Έρη Χριστοφορίδου

Στο βίντεο της εισαγωγής συμμετέχει η χορεύτρια Κωνσταντίνα Τζηκαλιού.

Ευγενική παραχώρηση αξεσουάρ για το βίντεο: “Harley Davidson Thessaloniki”, Κώστας Βάσσος.

Πληροφορίες:
Το Μπουφάν της Χάρλεϋ ή Πάλι καλά…
Κινηματοθέατρο Αθήναιον
Βασ. Όλγας 35
Τηλ. Επικοινωνίας – Πληροφορίες: 
Θέατρο Αθήναιον: 690 646 7283
Θέατρο52: 693 730 4340
Ημέρες και ώρες παραστάσεων:
Σάββατο, 25 Μαΐου στις 21.00
Κυριακή, 26 Μαΐου στις 21:00
Τιμές εισιτηρίων:
Γενική είσοδος: 10.00€
Προπώληση εισιτηρίων: 
Στο ταμείο του Θεάτρου και στην Goldmall.gr

Continue Reading

ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Εκλεκτοί μουσικοί της ΚΟΑ στο πνεύμα της Εβδομάδας των Παθών με μελωδίες από τη Βιέννη, στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο

Τη Μεγάλη Δευτέρα, 29 Απριλίου, εκλεκτοί μουσικοί της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών, μας εισάγουν στο πνεύμα της Εβδομάδας των Παθών με μελωδίες από τη…Βιέννη, στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο.

Το κουαρτέτο εγχόρδων τετART-on (Μόρφω Παπαδημητρίου – βιολί, Κώστας Καραγεωργόπουλος – βιολί, Αλέξανδρος Παπανικολάου – βιόλα,Ήβη Παπαθανασίου – βιολοντσέλο) μας καλεί στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο με ένα πρόγραμμα που συγκινεί.

Ερμηνεύονται έργα συνθετών που έζησαν και έδρασαν στη μουσική πρωτεύουσα της Ευρώπης. Τρεις συνθέτες, τρεις διαφορετικές εποχές, μία πόλη.

Ξεκινώντας από το Τέταρτο Κουαρτέτο Εγχόρδων του Μπετόβεν. Σύνθεση θυελλώδη, γεμάτη ένταση.

Στη συνέχεια, παρουσιάζεται μια εκδοχή του κατανυκτικού κουαρτέτου εγχόρδων Fratres, του 88χρονου σήμερα Εσθονού συνθέτη Άρβο Περτ.

Τέλος, με αφορμή τα 200 χρόνια από τη γέννηση του «συνθέτη του Θεού» Άντον Μπρούκνερ, θα ακουστεί το Κουαρτέτο εγχόρδων του σε ντο ελάσσονα.

 

Το πρόγραμμα

 

ΛΟΥΝΤΒΙΧ ΒΑΝ ΜΠΕΤΟΒΕΝ (1770 – 1827)

Κουαρτέτο εγχόρδων αρ.4 σε ντο ελάσσονα, έργο 18 αρ.4

 

ΑΡΒΟ ΠΕΡΤ (γεν. 1935)

Fratres (εκδοχή για κουαρτέτο εγχόρδων)

 

ΑΝΤΟΝ ΜΠΡΟΥΚΝΕΡ (1824 – 1896)

Κουαρτέτο εγχόρδων σε ντο ελάσσονα

 

ΣΥΜΜΕΤΟΧΕΣ

Κουαρτέτο εγχόρδων τετART-on

Μόρφω Παπαδημητρίου, βιολί

Κώστας Καραγεωργόπουλος, βιολί

Αλέξανδρος Παπανικολάου, βιόλα

Ήβη Παπαθανασίου, βιολοντσέλο

 

Στις 19:00, μία ώρα πριν την έναρξη της συναυλίας, θα προηγηθεί ξενάγηση στους χώρους του Μουσείου.

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Continue Reading

ΤΑ ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΤΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ